Co je Ptačí hodinka

Od ledna 2019 probíhá pod hlavičkou České společnosti ornitologické (ČSO) každoroční sčítání ptáků (nejen) na krmítkách. Program nazvaný Ptačí hodinka je určený všem zájemcům o přírodu a ptačí dění v jejich okolí. Ačkoli se jedná o vědecký výzkum, zúčastnit se může úplně každý bez předchozích zkušeností, více v sekci Jak se zapojit.

Podobně sčítají ptáky stovky tisíc lidí v USA, Velké Británii, Irsku, Nizozemsku, Rakousku, Německu a v dalších zemích.

drozd kvíčala (Kathrin Raedel © LBV)

Cíle projektu jsou
  • zjistit více o chování přezimujících ptáků v České republice, o kterém toho zatím víme velmi málo
  • zapojit širokou veřejnost do zimního sčítání ptáků na krmítkách,
  • budování vztahu k ptákům, potažmo přírodě skrze vlastní zkušenost.

Česko-bavorská spolupráce

Při vzniku Ptačí hodinky ČSO úzce spolupracovala s bavorskou ornitologickou společností Landesbund für Vogelschutz (LBV), která pořádá zimní sčítání ptáků na krmítkách již od roku 2005. Metodika sčítání, stejně jako technické řešení, je společná pro celé Česko i Bavorsko, díky čemuž můžeme porovnávat výsledky i přeshraničně.
První ročník projektu byl finančně podpořen z Programu přeshraniční spolupráce Svobodný stát Bavorsko – Česká republika Cíl EÚS 2014–2020 a Plzeňským krajem. Bez této podpory by vznik celého projektu nebyl v roce 2019 možný.

Sčítáte na bavorské straně? Navštivte bavorskou stránku programu Stunde der Wintervögel a odevzdejte svá pozorování přímo tam.

ČSO a partneři

Projekt organizuje Česká společnost ornitologická ve spolupráci s firmami Plastia, Zelená domácnost a PROBIO.
Česká společnost ornitologická zkoumá a chrání ptáky, jejich prostředí a přírodu jako celek a svou činností k tomu motivuje i širokou veřejnost. ČSO prosazuje ochranu přírody založenou na vědeckých poznatcích a pomáhá rozvoji ornitologie i ochrany ptáků bez ohledu na politické hranice.
Plastia je česká rodinná firma z Vysočiny, která už přes 25 let vyrábí poctivé samozavlažovací i klasické truhlíky, květináče, vermikompostéry a další zahradnické potřeby pro exteriér i interiér. V sortimentu naleznete i designová krmítka z trvanlivého plastu, která jsou lehká a dobře se udržují.
Zelená domácnost.com – česká rodinná firma, zaměřená na vývoj a prodej výrobků na pomoc ptákům a zvířatům na zahradě, fasádě, balkonu či jen okenním parapetu. V jejich internetovém obchodě najdete nejrůznější druhy krmítek i kvalitních krmiv bez palmového oleje, zato se sušenými bobulemi, hmyzem a dalšími ptačími dobrotami.
PRO-BIO, obchodní společnost s r. o. je první český výrobce a významný dodavatel širokého sortimentu kvalitních biopotravin. Podporuje a rozvíjí ekologické zemědělství, svou činností přispívá k zachování zdravé planety. Pochutnejte si na jejich výborných produktech, vyrobených šetrně k přírodě.