Jak se zapojit – podrobněji

Kdy sčítat

Ve vyhlášeném termínu od pátku do neděle, zpravidla se jedná o víkend na začátku ledna. Sčítá se po dobu jedné hodiny (60 minut). Výběr přesného času v tomto rozmezí záleží pouze na vás.

Kde sčítat

Kdekoliv – na zahradě, na balkoně, v parku, u lesa… Vybereme si takové místo, na kterém rádi strávíme hodinu pozorováním ptáků. Nejlepší je z tepla domova sledovat krmítko pravidelně zásobené kvalitní a rozmanitou stravou. Ptáci si zvyknou jej navštěvovat a my budeme mít pestrou podívanou.

Jak přesně mám sčítat

Bereme v úvahu všechny ptáky, které během naší hodiny spatříme – není důležité, zda přímo přistáli na krmítku nebo jen prolétli kolem. Pro správné vědecké výsledky je podstatné, abychom žádného ptáka nezapočítali dvakrát. Proto zaznamenáváme vždy nejvyšší prokazatelný počet jedinců každého druhu, který se během hodiny objevil v našem zorném poli. Za každý druh hlásíme jen jedno číslo – počty samců, samic či mláďat nerozlišujeme.

Co pro pozorování potřebuji

Jak a kam mám poslat svá pozorování

Na výběr jsou dvě možnosti: elektronický a papírový formulář.

Elektronický formulář se dá využít dvěma způsoby:

• Buď online během pozorování – na začátku si jej otevřeme, spustíme časovač a pak už jen jednoduše zaznamenáváme nové ptáky, které jsme viděli.
  • Nebo si na pozorování můžeme vzít papír či pomocný sčítací arch a tužku, poznamenat si čas sčítání, všechny spatřené druhy, včetně jejich počtů, ukončit pozorování a teprve poté své záznamy – najednou – přepsat do počítače a odeslat.

Elektronický formulář má řadu výhod – výsledky z něj se objeví ihned zde na stránce, umožňuje zaznamenat více informací o místě pozorování (např. blízkost lesa, keřů či rybníků v okolí) a snáze se zpracovává (odpadá přepis dat).

Papírový formulář je volně ke stažení jako součást letáku. Můžeme jej využít jako pomůcku při samotném sčítání a data pak odevzdat přes elektronický formulář. V případě, že nemáme a nebudeme mít přístup k internetu, lze pravou část papírového formuláře po vyplnění odtrhnout a zaslat poštou na předtištěnou adresu: Česká společnost ornitologická, Na Bělidle 34, 150 00, Praha-Smíchov.

Výsledky – ať už klasickou poštou či elektronicky – odešleme do deseti dnů od pozorování.

Na koho se obrátit, mám-li další otázky

Začněme pročtením stránky Časté otázky (FAQ), případně mohou pomoci Kontakty.